Vær i toppform under møtet

Friskt er et ord som vi alle ønsker å forbinde med mat. Jo friskere, dess bedre. Men friskhet gjelder ikke bare matens tilstand, det gjelder for hele opplevelsen. Hvordan, hvor og i hvilken sammenheng mat blir servert er også en uvurderlig del av opplevelsen. Det er derfor sjefskokk Richard Williamson hos Radisson Blu leder arbeidet med å fornye mat- og drikketilbudet i de nordiske landene. Han lover at du vil bli imponert over friskheten i den nye tilnærmingen.


Møter krever ekstra mye av hjernene våre. Vi må ofte konsentrere oss lenger enn vi vanligvis gjør og fordøye vanskelige begreper og ideer. I tillegg kreves det ofte at vi begynner tidlig om morgenen og slutter sent. Derfor må vi sørge for at vi maksimerer kapasiteten vår, i stedet for å sabotere den. Det er bakgrunnen for konseptet Radisson Blu Brain Food. Williamson understreker at vi ikke snakker om dietter eller overdreven helsekost, men at vi bruker fornuften når vi kombinerer proteiner, karbohydrater og alt annet godt for å holde hjernen og kroppen i gang, i stedet for å gi oss selv en ekstra belastning.

«Vi er likevel klar over at det er disse måltidene og pausene folk ser fram til på travle konferansedager. Derfor gjør vi en innsats utover bare det å erstatte sjokoladekaken med selleri og gulrotstenger, og tenker på variasjon, smaker og visuell nytelse.»

Et hotell bør ikke være en nøytral øy i et fremmed miljø, men bør gjenspeile smakene og kulturen som det er en del av. Vi tenker derfor lokalt også. Når vi gjør det, er vi ofte i stand til å servere noe som ikke bare er nydelig, men som også har en historie, for eksempel danske poteter fra Samsø og lam fra Gotland.

Når vi spiser allsidig kost, holder blodsukkeret seg stabilt, effektiviteten forbedres, hjernefunksjonene og evnen til å konsentrere seg styrkes og stressnivået senkes. Dette er alle viktige ingredienser for et vellykket møte.

Hva skjer videre?

Han svarer at en hel masse er under utvikling. Vi gjennomgår alt vi tilbyr og finjusterer det slik at matgleden vår og kjerneprinsippet om ansvarlig drift viser seg i alt vi serverer av mat og drikke. Som gjest vil du oppleve det som en friskhet som du kanskje ikke tidligere forbandt med et stort hotell.

 

 

De seks Brain Food-prinsippene:

  • Fokus på smak som tilfredsstiller sansene
  • Mindre kjøtt og aldri mer enn 10 % fettinnhold
  • Mye fisk, fullkornsprodukter, frukt og grønnsaker
  • Naturlige søtstoffer og aldri mer enn 10 % tilsatt sukker
  • Hovedsakelig ferske, kortreiste ingredienser
  • Rene ingredienser med minimal industriell bearbeiding

Fortell oss hva du mener