Scania-logo i frokostbrødet

Første gang Scania i Norge inviterte til presentasjon av lastebilmodeller på Radisson Blu Trysil Resort i ski- og naturparadiset Trysil, 250 km nord for Oslo, kom det 120 gjester. I januar 2016, da arrangementet “Scania Winter” ble avholdt for 6. år på rad, var tallet 1300.

Forklaringen er visstnok at den årlige produktpresentasjonen er blitt et så populært og ettertraktet arrangement at man som Scania-forhandler simpelthen bare er nødt til å melde på seg selv og en del av kundene sine.

Kontinuerlig over fem uker

Kundearrangementene ble avviklet over fem uker som 24-timers kontinuerlige presentasjoner mandag til fredag, med ca. 45 kunder, demonstrasjonssjåfører og underleverandører – i alt 100 deltakere i hver gruppe. Programmet besto av lunsj ved ankomst, prøvekjøring av lastebilene fra kl. 12.00 til 16.30, etterfulgt av en runde bowling på hotellets egne bowlingbaner. Om kvelden var det deilig middag ved festdekkede, runde bord i den store bankettsalen og et hyggelig afterparty. Neste dag var det frokost, informasjonsmøte og utstilling med 14 samarbeidspartnere, som f.eks. Continental dekk, før lunsj og avreise.

– Allerede ved ankomst hører man et “wow” fra deltakerne når de ser hotellet, for det er så utrolig flott både inne og ute, forteller Marketing Coordinator Irene Schancke i Scania, som er ansvarlig for arrangementet. Hun gleder seg over samarbeidet med hotellet, som gjennom alle år har fungert tilnærmet perfekt.

Blog-Post-Image-1100x720-03 

Hele hotellet var preget av arrangementet

– I år stod vi for rundt 2500 overnattinger, så vi hadde våre egne innsjekkingslister og styrte de uunngåelige endringene underveis sammen med hotellet. Men ikke nok med det – vi fikk en totalpakke. Hele hotellet var preget av Scania, fra de kjempestore lastebilene som var parkert rett ved hovedinngangen til alle detaljene de ansatte på hotellet hadde moret seg med å tenke ut: Under hele perioden var Scania-logoen synlig på frokostrundstykkene og på desserten under banketten om kvelden. På frokostbuffeen var det anrettet flere spesialiteter på miniatyrutgaver av lastebilene våre, vi hadde våre egne ølglass, og selv bowlingbanene og videoskjermene var prydet med Scania-logoer, forteller Irene Schancke.

Samarbeid med kommunen og motorklubben

De to første ukene var gjestene ca. 500 av Scanias kunder fra størsteparten av Europa og til og med Egypt, mens de tre siste ukene var avsatt til ca. 800 kunder fra hele Norge. – Siden vi allerede hadde plassert 20 lastebiler i Trysil, kunne vi jo like godt benytte hele oppsettet til å invitere kunder også fra andre land, sier Irene Schancke.

Prøvekjøringen foregikk delvis på Trysil Motorklubbs 800 meter lange motocrossbane, der glattkjøring var en av øvelsene, og delvis i gatene i byen, der det i samarbeid med kommunen var satt opp sperringer, skilt osv.

Tradisjon – med litt nytt hvert år

– Et så stort arrangement med en så viktig kundegruppe er helt avhengig av en god og positiv dialog med hotellet. Vi har helt fra starten av møtt et uhyre dedikert og serviceinnstilt personale som spiller på lag og helt klart har en vesentlig del av æren for at dette enestående arrangementet er blitt en så populær tradisjon.

– Det grunnleggende programmet må man ikke endre på, men når nesten halvparten av deltakerne har vært med før, må det likevel være litt nytt her og der fra gang til gang. I år var det ikke minst kjøkkensjefens påfunn som var prikken over i-en, sier Irene Schancke.

Fortell oss hva du mener