Mat og møte – Hvordan maten påvirker møtet ditt

Vi vet alle hvor viktig mat er.

Selv før vi blir født får mødrene våre råd om hva de bør spise og ikke spise for å sikre babyens fremtidige helse og velvære. Studier har også vist at maten du spiser kan påvirke humøret ditt gjennom dagen. Så det virker litt underlig at det er viet så lite oppmerksomhet til hva slags mat vi spiser på forretningsmøter – anledninger der maten du velger, har avgjørende betydning for dagen din.

Vi har møtt en områdekjøkkensjef fra Radisson Blu for å snakke om de nyeste mattrendene og jobben med å stille sulten for møtedeltakerne på Radisson Blu i Mellom-Europa.

Hva heter du, og hvilken stilling har du?

Ralf Lampe, senior kjøkkensjef ved Radisson Blu Hamburg Airport og områdekjøkkensjef for Mellom-Europa

Hva inspirerte deg til å satse på en karriere i matbransjen?

Mange ting, selvsagt, men jeg liker friheten til å være kreativ, spontan og litt gal, som du får som kokk. Jeg prøver alltid å lære om nye kokketradisjoner, nye smaker, ulike kulturer – alt sammen begeistrer meg.

Mat er en viktig del av alle kulturer i hele verden, og jeg elsker å overraske og glede gjestene våre ved å kombinere kjent mat med fremmede tilberedningsmetoder eller omvendt.

Kan du gi en kort forklaring på hva du liker ved å lage mat for Blu?

Jeg liker å lage mat for Radisson Blu fordi de gir meg frihet til å følge lidenskapene mine, som jeg nevnte tidligere.

Hos Blu får vi gjester fra hele verden, og jeg liker utfordringen ved å skape nydelige retter som faller i smak hos alle slags mennesker. Vi oppmuntres til kontinuerlig utvikling av vår kompetanse og forståelse av mat og mattrender, for å kunne tilby gjestene det beste. Jeg mener dette gjør at matens kvalitet, både i restaurantene og på møter og arrangementer, skiller seg fra konkurrentenes.

Hvordan er det å lage mat til et møte/arrangement annerledes enn det å lage mat i en tradisjonell restaurant?

Man skulle kanskje tro at det å lage mat til møter og arrangementer er noe helt annet enn å gjøre det på en restaurant, men for meg er det ikke det.

Jeg har de samme høye forventningene til meg selv og staben, både når vi tilbereder mat i en tradisjonell restaurantsetting og til et arrangement. Å sørge for at maten ser like god ut som den smaker er noe vi tar svært alvorlig i Blu. Derfor har vi utviklet disse nye “mattrendene” til Experience Meetings på Blu.

Vi har utviklet fire ulike stiler eller temaer for møte- og arrangementsmenyen vår:

– Flexitarian

– Land + Place

– Wild Sensation

– Tasty Mood

Alle disse temaene tar for seg de nyeste mattrendene, som å bruke lokale/regionale produkter og sesongens råvarer, samt et stort fokus på helse. Vi er glade for å kunne tilby forretningskundene våre et sunt og imponerende alternativ til buffeene de vanligvis støter på når de deltar på møter eller arrangementer på et hotell.

Hva er det mest interessante du oppdaget da du planla eller satte deg inn i disse ulike mattrendene?

Helt ærlig? Jeg blir alltid overrasket over hvor treg hotellbransjen er til å reagere på og innlemme mattrender i sine egne menyer.

Vi i Radisson Blu var de første som innlemmet ideen “BrainFood”, eller sunn og fersk mat, i hotellets møter og arrangementer. Som sagt, Radisson Blu er den første i bransjen som innlemmer disse gourmettrendene og tilbyr forretningskundene slike sunne alternativer. Det er en av de tingene som gjør dette selskapet virkelig unikt.

Hva synes du er det viktigste i planleggingen av mat til møter og arrangementer?

Den må være god, enkel og autentisk.

Hvilken rett er du stoltest av å skape, og hvorfor?

Som Steve Jobs sa: “Gode kunstnere kopierer. Store kunstnere stjeler.”

Kokker pleier vanligvis ikke å skape så mye. Det handler mer om å tilpasse gode ideer og videreutvikle dem til vårt eget marked. For eksempel serverer vi for tiden pulled pork-smørbrød på møtene og arrangementene våre, og folk er gale etter dem. Det er svært nostalgisk, sommeraktig mat, og gjestene våre reagerer alltid veldig positivt på å finne dem på menyen.

Har du noen råd til følgerne våre når de skal lage mat til store grupper hjemme?

Sørg for en god MEP!

Jeg bør kanskje forklare det. Hvis du har jobbet i et kjøkken, eller hvis du er en ivrig kokk, vet du hvor viktig det er. Mise en place er fransk, og ordrett oversatt betyr det “å sette på plass”.

Å ha en plan og å sette frem så mange ingredienser som mulig før du starter den faktiske tilberedningen, har avgjørende betydning for at den blir så problemfri som mulig. Det vil sannsynligvis også avverge mange feil. Å måle opp ingrediensene på forhånd og ha dem klare til å tilsettes i retten er hemmeligheten bak enhver flott middag.

Hva tror du vil bli de neste store mattrendene i fremtiden?

Det er vanskelig å si. Jeg tror folk stadig vil være interesserte i kortreist “fra jord til bord”-mat. Jeg tror også at multisensorisk mat vil øke i popularitet, og vi har allerede innlemmet det i BrainFood- og Experience Meeting-menyene våre.

I Blu er vi naturligvis alltid på utkikk etter ulike måter å gi gjestene en unik opplevelse, så jeg gleder meg til utfordringen ved å forvandle de neste “mattrendene” til store matopplevelser for gjestene våre.

Se flere bilder fra mattrendene våre

Kreative kaffepauser hos Blu

“Så lenge det finnes kaffe i verden, hvor ille kan det være?”

Enten du er enig med Cassandra Clare eller ikke – alle trenger en kaffepause i ny og ne for å slappe av og få tilbake konsentrasjonen, spesielt på jobb eller i et møte. Så teamet på Radisson Blu i Mellom-Europa tenkte: “Hvorfor ikke gjøre dem litt mer interessante?”

Bla nedover for å lese om noen av de trendy tilbudene Radisson Blu i Mellom-Europa har til sine forretningsgjester.

Addictive Apple

En kaffepause med “fleksitarianer”-tema – “Addictive Apple” tilbyr balansert kost med gode, grønne smaker. Her finner du alt fra eplesmuldrepai til ferskpresset eple-gulrot-smoothie. Spis sunt og husk: “An apple a day keeps the doctor away!”

Chic Cinnamon

De “Land + Place”-inspirerte kaffepausene våre kjennetegnes av mat på hjemmelaget vis og av regionale kjøkkentradisjoner. Kokkene våre gir tradisjonelle oppskrifter en moderne vri. Hva med kofta på kanelpinner eller nydelige kaneldonuts? Gi møtet ditt en lokal smak med våre kaffepauser med kaneltema.

Cheerful Chocolate

Gi sjelen næring med denne “Tasty Mood”-kaffepausen! Fra smørbrød med nutella og chili til silkemyke banansmoothies – alle de utvalgte godsakene i denne kaffepausen er en hyllest til alles favorittgodbit – sjokoladen. Bla gjennom galleriet for å se alle godsakene.

Green Galore

Hvis du ønsker en kaffepause som er like full av smak som av næringsstoffer, må du prøve vårt Eco Green “Wild Sensation”-inspirerte alternativ. Smoothies med hvetegress og honning passer perfekt sammen med krydret frittgående kylling og guacamole-wraps. Se flere grønne snacks nedenfor!

Tror du disse kaffepausene er nettopp det teamet ditt trenger på neste møte eller arrangement? Eller kanskje du er interessert i å få vite mer om det fantastiske utvalget av velsmakende og moderne mat vi kan tilby på ditt neste møte? Se Mattrender-siden vår for en oversikt over alle de nyeste trendene vi innlemmer i maten vi serverer på møter og arrangementer.

 

Fortell oss hva du mener


nine − 1 =