Ideer til kreativt resultat på møtet

Creative drawing on globe - Radisson Blu

Det er like viktig å vite resultatet av møtet som formålet med møtet før det starter. Når dere vet hvilket sluttresultat dere vil avslutte møtet med, kan dere utforme en møteprosess som ender der dere ønsker. Typiske resultater kan være: beslutninger, en idékatalog, nye potensielle salg, en strategi, en handlingsplan. Resultatet må selvfølgelig stemme med formålet med møtet.

Når dere vet hvilket resultat dere vil ende opp med, kan dere ta stilling til hvordan dere best kan opprettholde eller videreformidle det. Det vanligste er et skriftlig referat. Fordelen med skriftlige referater er at de er enkle å lage. Ulempen er at nesten ingen leser dem i ettertid. Derfor er det lurt å vurdere å gjøre noe annet. Her er fem ideer til møtereferatet:

Illustrasjoner

Et tegnet referat kan være en god måte å opprettholde motivasjonen og utbyttet fra møtet på. Det finnes en liten hær av grafiske illustratører som har spesialisert seg på å illustrere møter. Etter møtet får man vanligvis tilsendt en PDF-fil som man kan skrive ut som f.eks. en plakat eller en musematte. Kanskje er en av møtedeltakerne flink nok til å kunne tegne resultatene av møtet.

Illustrator drawing on screen - Radisson BluBilder

Vanlige fotografier fra møtet kan være en effektfull måte å opprettholde arbeidsprosesser og resultater på. Vi husker som regel bilder bedre enn ord. Siden kamera er standardutstyr på nettbrett og smarttelefoner, er det enkelt å ta bilder som kan brukes som bildereferat eller som supplement til det skriftlige referatet.

Photographing people with hands in hands using iPad - Radisson BluVideo

En video av et arrangement eller møte kan gjenkalle følelser og resultater. En av de største fordelene med film og video er at det er enkelt å dele dem på sosiale medier, og på den måten spre budskapet fra møtet. Dere kan leie inn et profesjonelt kamerateam, men dere kan også komme langt med små videosnutter som er tatt opp på en mobiltelefon.

Modeller

Hvis dere har laget fysiske modeller på møtet, f.eks. med lego eller en prototype av en ny oppfinnelse, kan dere med fordel bruke dem som dokumentasjon. Still ut modellen på kontoret eller i en glassmonter i kantinen.

Building blocks in colours - Radisson BluDistribusjonskanaler

Dere kan vurdere hvordan dere best kan spre resultatene fra møtet under og etter møtet. Hvis dere vil nå ut i verden, er det sannsynligvis best å bruke sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter i stedet for intranettet eller vanlige e-postmeldinger. Hvis møtet bare er for spesielt inviterte, bør dere nok gjøre noe annet.

Her er også noen gode råd for å komme godt i gang helt fra starten av.

Av Bo Krüger, møtedesigner, tilrettelegger, foredragsholder og forfatter, Moving Minds

Fortell oss hva du mener