Fremragende design ifølge Jim Hamilton

Hva gjør en bestemt design "fremragende"?

Det spørsmålet kan være overraskende vanskelig å svare på, så vi valgte å gå til de profesjonelle for å få noen svar. Vi spurte fem medlemmer av juryen i "Design ditt eget ikon"-konkurransen vår om å hjelpe oss med å analysere nøyaktig hva som kreves for at en design skal gå fra "god" til ""fremragende".

Som en start på denne intervjuserien om design tar vi en prat med den første personen i jurypanelet, Jim Hamilton. Jim er Creative Director i Graven Images. I løpet av sin 20 år lange designkarriere har Jim Hamilton skapt inspirerende interiørdesign i hele verden, deriblant flere av våre prisbelønnede Radisson Blu-hoteller.

RBMOA

Les videre for å finne ut hva Jim mener virkelig definerer "fremragende design".

 

Hva mener du er kjennetegnene på fremragende design?

For meg er det noe som får meg til å smile hver gang jeg ser det. (Av de riktige grunnene, selvsagt)

Videre er det noe som er lett å huske, av ulike grunner – det kan være noe som er vakkert, uvanlig, storslått eller helt unikt.

Egg™-stolen er et flott eksempel på et produkt som har forblitt relevant og noe å glede seg over for mange generasjoner. Den ble designet i en optimistisk tid, da ingeniørfag og produktdesign gjennomgikk en svært spennende etterkrigsboom, og dens popularitet har holdt seg i over 50 år så langt. Med tanke på at både designarbeidere og publikum fortsatt spesifiserer Egg™-stolen, er det alle kjennetegnene på fremragende design.

 

 

Hva er elementene i fremragende design?

For meg er det ingen faste oppskrifter, men det kan være visse elementer.

Tidligere eksempler på fremragende design handlet for meg om håndverk, eleganse, form, proporsjoner og karakter.

BLMA_52269728_Lobby_3860x3377-00000002-1024x896

Men med vår tids fremskritt innen moderne teknologi er det nå mulig å skape utrolig komplekse møbler ved hjelp av CNC-teknologi, raske prototyper og 3D-printing. Slike teknologier spiller en svært viktig rolle i samtidsdesign, der håndverk og tradisjonelle produksjonsmetoder ville vært langt mer relevante i tidligere tiår.

Enten det dreier seg om gamle eller nye teknologier og prosesser, handler fremragende møbleldesign for meg først og fremst om form – med mange andre elementer som spiller sin rolle etter behov.

 

Hva tiltrekker deg først når du ser et møbel?

Et møbel som er, eller var svært originalt og innovativt da det ble produsert første gang. Effekten av globalisering og masseproduksjon i moderne tid har gjort det vanskelig å finne originale møbler du aldri har sett før. Så hvis jeg kommer over en spesielt kult eller interessant nykommer, vil jeg beskytte den mot overeksponering. Dette er kanskje en litt underlig/paternalistisk følelse, men siden Internett ble oppfunnet, har det vært mange eksempler på fremragende møbler som har blitt rammet av rask og massiv overeksponering. Den mindre eksponeringen før Internetts tidsalder ga i det minste nye produkter en sjanse til å puste litt før de ble gårsdagens nyheter.

Når man endelig får oppleve et møbel man har beundret på avstand i lang tid, føles det som å møte en fjern slektning for første gang. Du føler at du kjenner det, men du er aldri helt sikker på om det vil leve opp til forventningene.

 

Hvilken rolle spiller farger i møbeldesign?

Farge er et viktig element som ofte gir kunden den største tilfredsstillelsen. Med det mener jeg at det vanligvis gir størst fleksibilitet for endringer eller personlig tilpasning når man spesifiserer et møbel. Folk får ofte velge sine egne stoffer eller spesifisere bestemte farger eller overflater som passer deres behov eller smak, med mindre et bestemt møbel bare er tilgjengelig i begrensede farger eller overflater. De aller fleste møbler i dag har store muligheter for skreddersydd tilpasning. D

et betyr at kundene føler seg involvert i designprosessen, at de faktisk kan påvirke et møbel som er designet av en annen, men uten at noen rakker ned på fargevalget deres!

 

Hvor viktig er fargevalg i møbeldesign?

Det kan ha avgjørende betydning, det kan være en bagatell, og det kan være ikke-eksisterende. Hvis du liker det, hvis det passer for deg og det får deg til å smile ... hvem bryr seg!

Men hvis det er for en kunde, og vedkommende mener fargen på stolen er det aller viktigste valget du – som designeren – må ta det året, og de betaler mye penger for et produkt som det vil ta 12 uker å levere. Og som har en unik (uutprøvd) fargeprosess som bare benyttes på én fabrikk i hele verden, og den vil ankomme noen få dager før åpningen av kundens nye lokaler. Hvis noe går galt da, blir det katastrofe ... Velkommen til min verden.

CHII_62153252_Lobby_5184x3456-1024x683

Følg med videre og få med deg vinneren av "Design ditt eget ikon"-konkurransen. Del dine tanker rundt design med oss på Twitter med emneknaggene #RadissonBlu!

Fortell oss hva du mener