Få mest mulig ut av idémyldringene

I en verden i evig endring trenger vi nye og kreative ideer som aldri før. Vi trenger ideer når de gamle ikke duger lenger, når vi ønsker å få et fortrinn fremfor konkurrentene, når vi vil løse komplekse problemer, eller simpelthen når vi ønsker en artigere og mer utfordrende arbeidsdag. Men hvordan får du egentlig mest mulig ut av en idémyldring? Nedenfor finner du tips og råd til hvordan dere kan gi kreativiteten frie tøyler.

Skap et trygt idérom

Alle mennesker er kreative. Ikke alle er Leonardo da Vinci-er, men alle har evnen til å få ideer og se nye sammenhenger. Din oppgave som møteplanlegger er å få deltakerne til å slippe løs kreativiteten. Det gjør du ved å:

#1 Sørge for at dere er i inspirerende omgivelser som inviterer til å løsne på slipset og tenke utenfor boksen. Det beste er ofte et møterom som ikke er altfor formelt, med inspirerende møbler og interiør, og eventuelt en flott utsikt. Helt alminnelig dagslys kan også bidra til å sette rammene for at møtet skal bli en suksess

Kunsten er å innrede rommet slik at deltakerne føler seg vel. Radisson Blu Hotel Malmø kan du innrede rommet etter ditt behov, og alle møtelokalene har dagslys.

Brainstorms-conference-room-Malmo

#2 Sørge for at det er en god stemning. Psykologer har funnet ut at team blir mer kreative hvis de opplever minst 3 ganger så mange positive følelser som negative. Når stemningen er god, åpner vi opp for ideer og nye tanker, og vi bruker energien på å få ideer og ikke på å finne ut av hva de andre tenker om oss.

Du kan for eksempel legge deler av møtet utenfor hotellet eller i en av våre Skybars, så får du et helt nytt perspektiv. På SKYBAR i 10. etasje på Radisson Blu Royal Viking Hotel har du samtidig en fantastisk utsikt over Stockholm gjennom de store panoramavinduene.

Brainstorms conference room Malmo

Eller ta en pause underveis med for eksempel bordtennis, som det er mulighet for på Radisson Blu Hotel Malmø.

Malmo pingpong table 2

#3 Sett en stopper for kritiske tanker. De fleste mennesker er best til å få ideer i et konstruktivt, mulighetssøkende klima. Hvis vi opplever at ideene våre hele tiden blir avvist med kritiske kommentarer, skaper det utrygghet, og vi slutter som regel med å dele ideer etter ganske så kort tid. I idémyldringer har det vist seg gang på gang at det fungerer godt å legge igjen “Nei-hatten” i garderoben og gi plass og rom til alle slags ideer – også de ville og urealistiske. Som kjent er det enklere å temme en vill idé enn å gjøre en tam idé vill.

#4 Få mange ideer. Et stort problem innen idéutvikling er at vi springer altfor raskt frem til løsninger. Det føles godt når vi har funnet en løsning og kan ta en beslutning og komme raskt videre. Det føles effektivt. Problemet er bare at de første 3-5 ideene sjelden er de beste. De mest kreative og innovative ideene kommer ofte først etter en stund. Derfor er det viktig at dere har mot til å være i det åpne, kreative rommet en stund og få mange ideer før dere slår fast hvilke som er de beste. Det kan være moro, men også oppleves som kaotisk og ineffektivt å være i denne åpne fasen. Derfor krever det åpenhet og tålmodighet.

#5 Del møtet opp i en åpne- og en lukke-fase. En klassisk måte å holde overkritiske tanker og overdreven løsningorientering på avstand på, er å dele møtet opp i en åpne- og en lukke-fase.

I åpne-fasen er målet å få mange ideer – gjerne ville og annerledes ideer. Ha for eksempel følgende regler:

  • Alle ideer er tillatt.
  • Kritisk vurdering av ideene utsettes til senere.
  • Gå ikke for detaljert ned i løsningene (det gjør vi senere).

I lukke-fasen er målet å få valgt de beste ideene og videreutvikle dem. I denne fasen kan dere finne frem “Nei-hatten” igjen og begynne å se kritisk på ideene deres. Nå kan dere finne ut hvilke som er best egnet til å løse problemet eller utfordringen deres. Men det handler ikke bare om å kritisere. Dere skal også utvikle og forbedre de beste ideene så de kan bli så verdifulle og robuste som mulig.

En vanskelig og morsom nøtt å knekke

Det viktigste i en idémyldring er å ha en interessant nøtt som skal knekkes. Hvis oppgaven som skal løses er godt formulert, vil det automatisk aktivere deltakernes kreativitet. Mennesker elsker å drive med kreativ problemløsning og å løse gåter. Derfor skal utfordringen:

Være vanskelig å løse. Hvis den er for lett, er det ikke moro, og da er det kanskje unødvendig å ha en idémyldring. Den må selvfølgelig ikke være så vanskelig at deltakerne ikke har en sjanse til å løse den.

Den skal innby til mange mulige løsninger. Hvis det bare finnes ett mulig svar, er det jo ingen grunn til å ha en idémyldring.

Jo mer konkret, desto bedre. Jo mer levende og konkret utfordringen er, desto mer motiverende er det å løse den. Det er for eksempel morsommere å finne ut hvordan man selger et produkt til fru Hansen på 47 år, som har to barn og en hund, enn å selge et produkt til flere kunder.

Gjør det meningsfylt. Det er morsommere og mer inspirerende å løse et problem som gir mening, enn et som er totalt meningsløst. Prøv å beskrive hvordan løsningen av problemet vil skape en bedre verden, for eksempel hjelpe andre mennesker eller virksomheten.

Artikkelen er utviklet i samarbeid med Bo Krüger, Meeting Designer, Facilitator, Speaker and Author, Moving Minds

Fortell oss hva du mener