Energizers Og Brainbreaks

Gir eller tar møtene dine energi? Et møtes effektivitet oppfattes av mange som å skru opp mengden innhold (agendapunktene) og ned for møtelengden. Utfordringen ved å overlaste et møte kan være at energien, og dermed evnen til å fokusere og yte sitt beste, sakte men sikkert siger ut av møtedeltakerne. Dermed oppnår man det totalt motsatte av effektivitet. 

Derfor er det nødvendig å tenke over hvordan vi kan gi energi til møtedeltakerne våre under møtet. Energizers og brainbreaks er små, korte øvelser som ofte inneholder fysisk bevegelse. Det skjerper deltakernes konsentrasjon og læringsevne. Øvelsene er et effektivt og avvekslende middel til å kickstarte energiene og gruppedynamikkene – på alle typer møter, fra store til små. Det å investere i økter på 5-10 minutter fordelt utover et møte kan derfor være god bruk av tid og ha følgende effekt:

  • De skaper et innovativt og kreativt miljø som får oss til å leke og le.
  • De forener raskt folk, så vi våger å snakke sammen om det som virkelig opptar oss.
  • De innebærer ofte en lett fysisk aktivitet, som skjerper konsentrasjonen og læringsevnen.
  • De holder hjernene våre i gang, fordi de gjerne stiller krav til koordinasjonsevne og hurtighet.
  • De kan skape variasjon i undervisningen eller under en workshop.

Slik gjør du?

Hvis du gjerne vil i gang med å bruke øvelsene på møtene dine, blir du kun god på tilretteleggelse ved å bruke dem om og om igjen.  Så øv deg gjerne på familie eller venner.

Velg øvelsene du selv synes er de morsomste. Det er mye enklere å motivere andre til å delta i øvelsene hvis de merker at du også liker dem. De fleste øvelsene krever litt gulvplass. Planlegg derfor på forhånd hvor dere skal være. Gå eventuelt inn i et nabolokale eller be deltakerne skyve unna et par bord og noen stoler for å få plass.

Hvor og når?

Øvelsene kan i prinsippet kan brukes når som helst og hvor som helst – inne og ute.

I starten av et program, der gruppekulturen og stemningen skal etableres, og på tidspunkter når energien og konsentrasjonen er på vei ned, for eksempel etter lunsjen eller ettermiddagskaffen.

Ved temposkifte i dagsprogrammet, der deltakerne skal arbeide kreativt, være svært aktive eller samarbeide med andre. Eller ved avslutningen av et program, så deltakerne forlater møtet med høy energi og glede i kroppen.

Øvelsene handler om å leke og å skape en god stemning – ikke om å vinne eller prestere. Derfor kan det være en fordel å sette ord på og “feire” feilene som dukker opp og de som “dummer seg ut”.  For det er kun de som våger å feile som kan skape nye ting og lære noe nytt. Gjør eventuelt noen feil selv for å vise hva du mener. Nedenfor får du 4 øvelser som er gode og forholdsvis enkle for å starte ditt nye og energigivende møte med.

 

1: Øvelsen «Ping Pong»

 

Mål: Skape en god stemning, bevege seg, eller som overgang til neste aktivitet/emne som handler om å være endringsparat og fokusert.

Tid: Ca. 5 minutter

Antall personer: 2–200 personer

Hvor: hvor som helst – ute eller inne

Materiell: ingen

Slik gjør du:

Be deltakerne finne en tilfeldig partner – hils på hverandre

Be deltakerne bestemme hvem som er Ping og hvem som er Pong.

 

Trinn 1: Personen som er Ping skal nå si «ping» og skyte en «usynlig» bordtennisball bort til makkeren som er Pong (bruk evt. hånden som racket). Pong returnerer ballen samtidig som det sies «pong». Slik blir de stående og skyte frem og tilbake 30-40 sekunder.

 

Trinn 2: Forklar deltakerne at de skal veksle hver gang du klapper, så Ping sier «pong» og Pong sier «ping». Klapp flere ganger, først langsomt, men etter hvert raskere.

 

Trinn 3: Forklar deltakerne at nå skal de selv styre alt. Hver gang en av dem sier «smash», skifter Ping til Pong og omvendt.

 

  

2: Øvelsen «Shaken not stirred»

Mål: Skape en god stemning, latter og masse fysisk bevegelse med moderat utfordrende koordinasjon – en god oppstartsøvelse etter formiddagsmat.

Tid: Ca. 5 minutter

Antall personer: 2–200

Hvor: hvor som helst – ute eller inne

Materiell: ingen

Slik gjør du:

Be alle reise seg og aller helst stå i ring, selv om det ikke er nødvendig.

Start med en langsom innføring – hvor du forklarer hva som skal gjøres og ber deltakerne følge på. Først rister du høyre hånd fem ganger mens du teller høyt. Deltakerne gjør det samme. Deretter rister du venstre hånd fem ganger, deretter høyre fot og venstre fot, og til slutt hele kroppen.

Deretter gjør dere nøyaktig det samme – men nå med en nedtelling for hver runde. Runde 1 = 5 rist med hver «kroppsdel», fulgt av 4 rist – 3 rist – 2 rist og til slutt 1 rist.

Øk gjerne tempoet undervis, så avslutningen betyr at dere løper rundt.

Legg til andre kroppsdeler som skal ristes, som hodet, øyenlokkene, tungen osv.

 

3: Øvelsen ”Grab it”

Mål: Skape en god stemning, bevege seg, eller som overgang til neste aktivitet/emne som handler om å håndtere mange ting på én gang.

Tid: Ca. 5 minutter

Antall personer: 2–200

Hvor: hvor som helst – ute eller inne

Materiell: ingen

 

Slik gjør du:

Be deltakerne finne en tilfeldig makker – hils på hverandre

Be deltakerne bestemme hvem som er A og hvem som er B

 

Trinn 1: A stiller seg med flat hånd vendt mot B (som i et ”hei”).

B skal nå med pekefingeren prøve å prikke på As håndflate 5 ganger, uten at A klarer å fange fingeren med hånden.

 

Trinn 2: Bytt om, så A nå skal prøve å prikke Bs håndflate 5 ganger uten å bli fanget.

 

Trinn 3: Nå skal A og B gjøre begge deler samtidig. A og B stiller seg med en flat hånd og en pekefinger hver. Så skal de med den ene hånden prøve å prikke den andres håndflate, og med den andre hånd unngå at det blir prikket i egen håndflate.

Du kan alltid bruke omgivelsene rundt hotellene våre til å holde energien oppe hele dagen. Ett eksempel er Radisson Blu Hotel, Malmø, som ligger midt i sentrum og byr på en lang rekke energigivende muligheter i nærheten av hotellet.  Deltagerne kan holde energien oppe med en sunn pause og et besøk til Ribersborg, som er en to kilometer lang sandstrand midt i Malmø og med nydelig utsikt over Øresund.

Artikkelen er skrevet i samarbeid med Ann Hansen, møtedesigner, tilrettelegger og konsulent, concept+competence.

Fortell oss hva du mener


6 + = nine